ya Allah, aku berlindung dengan-Mu drpd hati yg tdk khusyuk, doa yg tdk didengari, drpd nafsu yg tdk puas, serta ilmu yg tdk b'manfaat..

Friday 10 June 2011

posting in nephrology ward....

-Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang-

posting minggu terakhir ni group saya ditempatkan di wad nefrologi iaitu wad buah pinggang (kidney). monday, as usual, adalah hari yang 'blur' untuk kami semua. tambahan pulak kolej saya tak pernah dapat penempatan posting di wad tu. jadinya kami semua agak kelam kabut hari tu. biasalah..kalau masuk ke wad baru, management ward pun tak tahu macam mana, tambahan pulak hari isnin memang selalunya hari yang agak sibuk di mana-mana wad juga. kena marah adalah perkara yang biasa untuk hari isnin, sebabnya buat kerja agak slow huhu! tapi tak kisah sangat sebab selalunya CI akan faham kenapa! =) 

tak nak merepek panjang-panjang, apa yang saya dapat pelajari dan ambil iktibar di wad ni adalah, love our kidney, appreciate our life!sayangilah buah pinggang anda, dan hargai kehidupan anda! I seriously mean it! sanggupkah anda, dalam usia semuda 32 tahun, atau mungkin lebih muda daripada itu,  mencuci buah pinggang anda 4 kali sehari, untuk SEUMUR HIDUP?? tidak ada 'cuti' untuk mencuci buah pinggang anda. anda juga akan mudah mendapat jangkitan kuman. fungsi mata anda juga akan semakin hari semakin berkurangan. itu belum termasuk kos yang perlu anda tanggung untuk membeli air untuk rawatan buah pinggang anda yang telah rosak itu. jika anda seorang perempuan, adalah berbahaya untuk anda mengandung saat buah pinggang anda telah rosak, kerana ubat-ubatan yang anda ambil akan menjejaskan kandungan anda. belum termasuk lagi masa yang anda perlukan setiap hari TANPA SKIP untuk membuat rawatan mencuci buah pinggang anda. keluar masuk hospital adalah satu perkara biasa.sanggupkah anda untuk semua itu? tepuk dada, tanya diri.. kalau anda rela untuk semua ni, silakan untuk tidak menjaga buah pinggang anda. makanlah sesuka hati anda..

tujuan saya bukan untuk menakutkan anda semua..walaupun saya hanya sekadar memerhati tanpa melalui apa yang pesakit lalui, tapi dapat saya rasakan betapa sukar pesakit yang rosak buah pinggang mereka. ada yang sehingga berhenti kerja untuk mengikut jadual mencuci buah pinggang itu. nauzubillah...semoga kita semua dijauhkan...

dalam simpati saya kepada pesakit-pesakit ini,juga sebagai peringatan kepada diri sendiri, saya cari punca penyebab kegagalan fungsi buah pinggang ini. banyak puncanya,yang antaranya adalah keturunan. tetapi punca utamanya adalah pemakanan. saya rasa anda semua boleh agak apa jenis makanan yang boleh menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang. antaranya perencah mee segera, minuman 3 in 1, kicap, junk food, dan banyak lagi.pengambilan ubat-ubatan yang di luar keperluan juga antara puncanya. boleh dimakan, tetapi jangan selalu diamalkan.jadi, mari sama-sama jaga pemakanan kita! 

-alhamdulillah,selesai posting minggu ni menandakan selesainya semester 5.. insya-Allah, 1 semester lagi untuk menamatkan zaman diploma student nurse! =)-                 

No comments:

Post a Comment