ya Allah, aku berlindung dengan-Mu drpd hati yg tdk khusyuk, doa yg tdk didengari, drpd nafsu yg tdk puas, serta ilmu yg tdk b'manfaat..

Friday 3 June 2011

hospital psikiatrik

-Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang-

alhamdulillah, selesai lagi 2 minggu posting. interesting! sebab 2 minggu ni posting di wad psikiatrik Hospital Bahagia Tanjung Rambutan. kinda excited at first, tapi dalam masa yang sama, juga ada rasa takut dan risau. saya rasa jika anda di tempat saya juga akan ada rasa yang sama. takut dan risau. sebabnya, akan berdepan dengan pesakit mental. lihat saja kalau terserempak dengan 'mereka' di tengah jalan di bandar, apa semua orang akan buat? lari, kan? lagi nya senior2 juga ada bercerita pengalaman mereka selama berada di sana. bayangkan anda akan berada dalam komuniti mereka selama 2 minggu.. apa anda rasa??

at first sampai di sana, diberi taklimat ringkas, kemudian melawat sekitar kawasan hospital. first time melawat ke  wad-wad di sana, masuk bercampur dengan pesakit,Allah...rasa macam nak balik Cheras balik! takut! macam-macam ragam! keesokan hari masuk ke wad yang ditempatkan, masih rasa takut dan tak tahu nak buat apa! then, the so-nice -staff nurse di wad tu brief serba sedikit mengenai wad tersebut, dan kami tengok macam mana staf-staf di wad tersebut layan pesakit (bagi makan, buat aktiviti bersama pesakit, how they talk and treat patient), rasa takut saya mula hilang sedikit demi sedikit. saya mula mendekati pesakit-pesakit ini..

sangkaan saya meleset 90% mengenai pesakit-pesakit mental ini.mereka sebenarnya tidak berbahaya untuk didekati. kebanyakan daripada kita (termasuk saya) takut apabila bertembung dengan pesakit-pesakit mental ini. bukan begitu begitu sebenarnya. mereka perlu dirawat dari segi mental. fizikal mereka kebanyakannya tidak bermasalah. mereka lebih berdisiplin dan lebih menjaga kebersihan daripada kita yang sihat mental fizikal ini.mereka juga lebih caring dan penyayang terhadap kawan-kawan mereka. ada juga pesakit yang gemar menulis, dan tulisannya sangat kemas! pinggan makan mereka dicuci sendiri, tak perlu disuruh, jadual mengemas yang dibuat diikut tanpa perlu disuruh.waktu makan, waktu tidur, waktu mandi, waktu beraktiviti, semuanya mereka turuti dengan patuh! disiplin mereka sangat mengagumkan! sungguh! melihat berbagai-bagai ragam pesakit di situ, timbul perasaan ingin tahu yang amat sangat dalam hati saya apa punca setiap pesakit dimasukkan ke situ. ada pesakit yang nampak ok saja, tak nampak macam mentally illness pun. secara umumnya, pesakit yang dimasukkan ke situ bukan hanya bermasalah 'psychotic', tetapi ada saja yang bermasalah dari segi 'behaviour'.

macam-macam sebab pesakit dimasukkan ke situ. ada yang putus cinta, putus tunang, di rogol, di dera, di buang keluarga, ditipu dari segi kewangan, masalah saka, melanggar pantang bersalin, schizophrenia, dan macam-macam lagi. ada juga di antara mereka yang dahulunya sihat, mempunyai kerjaya yang hebat. tetapi siapa sangka akan diuji sebegitu rupa. bila saya dapat tahu semua ini, saya muhasabah diri saya..

apa yang dapat saya simpulkan di sini, kita tak tahu bagaimana masa depan yang telah ditentukan untuk kita. jadi jangan sombong dengan Allah. jangan fikir kita ni terlalu hebat sehingga terlupa untuk bersyukur kepada Allah, yang lebih Maha Hebat, yang memberi kita kehidupan ini. jangan cakap besar. jangan terlalu taksub dengan sesuatu benda. seimbangkan fizikal dan mental kita. semuanya berbalik kepada kebergantungan kita kepada-Nya. jika kecewa, sedih, marah, tertekan, relaks. kawal diri kita. itulah sedikit sebanyak yang dapat saya kongsikan dan ambil iktibar daripada posting saya kali ni. semoga bermanfaat! =)

      


       

No comments:

Post a Comment