ya Allah, aku berlindung dengan-Mu drpd hati yg tdk khusyuk, doa yg tdk didengari, drpd nafsu yg tdk puas, serta ilmu yg tdk b'manfaat..

Friday 20 May 2011

I want to be a part of OT team!

-Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang-

saya nak kerja kat OT lah! tiba-tiba rasa seronok tengok scrub nurse tu buat kerja masa tengok orthopedic surgery tadi huhu! hand over equipments to the surgeon, being in the sterile field, dapat tengok surgery depan2 bijik mata.. memang macam best lah! then kerja dalam OT tidaklah sesibuk mana saya rasa..( tapi tak pasti jugak sebab dapat masuk 3 hari saja ke OT). kecualilah kalau ada emergency case atau in-charge untuk banyak surgery, mungkin sedikit letih.

seriously sepanjang posting selama ni (dah masuk final year dah), walaupun dah posting ke banyak wad-wad lain dan pernah juga berada di wad yang sama (wad ortopedik) selama 7 minggu berturut-turut, saya tak pernah ada minat untuk bekerja di bidang itu. sama juga dengan wad-wad yang lain, walaupun seronok (terutamanya kalau staf-staf di wad tersebut helpful), saya tak rasa berminat untuk bekerja di situ. wad-wad yang pernah saya masuk contohnya seperti wad urologi, wad ortopedik, wad pediatrik, wad kardiotorasik, wad perubatan, wad pembedahan, wad sakit puan, dan wad bersalin, semuanya kurang menarik minat saya.

because of this excitedness, I asked my tutor about starting works in OT. what does the new qualified staff nurse do in OT usually? my tutor told me that usually the new staff nurse in OT will be send to 'post basic' first to learn more about OT. and of course you will have to take time to learn all that and to be expert in OT. from what I saw in the OT, the new staff nurse is being put as a circulating nurse first. okay then...

tapi risau tu tetap ada...sebab ada seorang kawan pernah beritahu ada seorang staff nurse baru yang ditugaskan di OT, first month being in OT tu, dia asyik menangis saja sebab asyik kena marah saja.. owhh! that's what worried me most...! kalau saya betul-betul berminat untuk kerja di OT, saya harus mula belajar sekarang mengenai hal-hal berkaitan OT.! like what my tutor said, "don't expect that you will know everything in the short time. you will learn everything slowly". 

saya harap saya akan kuat walaupun saya kena marah terutamanya pada masa mula bekerja nanti. tak kisahlah di mana pun saya akan ditugaskan, saya harap saya akan kuat menghadapi segala dugaan dan cabaran, dalam usaha untuk menjadi seorang  mukmin profesional, insya-Allah.. doakan saya ya!    
    

No comments:

Post a Comment