ya Allah, aku berlindung dengan-Mu drpd hati yg tdk khusyuk, doa yg tdk didengari, drpd nafsu yg tdk puas, serta ilmu yg tdk b'manfaat..

Sunday 15 May 2011

pediatrics....

-Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang-

alhamdulillah,selesai sudah posting miggu pertama di wad pediatric (wad kanak-kanak). nothing much posting kali ni, di wad ni (untuk saya lah huhu). rasa macam seminggu tu sangat blur... selalunya kalau blur pun hari first je. tapi malam first day posting tu saya kurang sihat, dan dapat MC sehari, tapi saya pergi jugak posting. maybe sebab tu jugak tak ada mood posting untuk minggu tu. 

posting di wad pediatric ni agak berbeza daripada wad-wad lain yang pernah saya masuk. biasalah kanak-kanak, lain cara untuk approach mereka. tambahan pula kanak-kanak selalunya akan 'anti' dengan 'si baju putih' (doktor, nurses). mindset mereka mengatakan "si baju putih datang untuk buat aku rasa sakit!" lebih kurang macam tu la apa yang saya belajar dalam kuliah. selalunya kanak-kanak akan sangat trauma kalau admit ke wad. sebelum ni saya pernah masuk ke wad ini  bersama senior. apa yang saya dapat tengok, memang sangat susah senior2 kami nak buat kerja. kerja akan jadi sangat lambat. kalau di wad biasa kerja tu boleh disiapkan dalam 30 minit, di wad pediatrik boleh jadi 1jam 30 minit!  

alhamdulillah, sepanjang minggu di wad ni, kebanyakan kanak-kanak macam sangat bekerjasama! kebanyakannya tak 'anti baju putih'. jadi agak mudah dan cepat untuk siapkan kerja. mudah juga untuk approach mereka. mula-mula senyum kepada mereka dari jauh, lepas tu baru datang dekat. kalau budak tu senyum balik maknanya ok lah! (dan kebanyakannya begitu!). kemudian main-main dengan mereka sambil buat kerja. dah selesai satu kerja (check suhu, nadi, pernafasan, tekanan darah).

lain pulak ceritanya masa bagi ubat. bab bagi ubat ni susah sikit. kalau budak yang 6 tahun ke atas mudah lah sebab mereka faham dan ikut cakap. yang susahnya kanak-kanak bawah 5 tahun tu la. selalunya ibu atau ayah mereka yang bagi makan ubat. nurses hanya menyediakan ubat tu. saya suka tengok gelagat budak-budak ni makan ubat. kelakar! haha! tapi simpati dengan seorang budak umur 7 tahun ni. masa mula-mula masuk wad dia makan ubat semua ok je. ada 1 hari lepas dia makan ubat, dia muntah-muntah. lepas daripada tu, terus dia tak nak makan ubat.saya tak pasti ubat apa, tapi mungkin jugak reaction daripada sakit dia tu sebab dia muntah-muntah nampak je nurse bawak ubat terus dia menangis. menangis dengan sungguh-sungguh, macam nampak nurse bawak jarum nak inject je. kesian budak tu.

to work in pediatrics ward is still in my KIV list. I do loves kids. but to work on them, I have to think twice. biasalah, setiap kerja ada pro dan kontranya. setiap kerja juga ada risikonya. mungkin saya terlalu memikirkan tentang risiko bekerja di wad pediatrik, sebab tu belum ada keyakinan untuk bekerja di situ. kalau nanti di hantar berkhidmat di situ, insya-Allah akan saya cuba untuk buat yang terbaik. bukan ke 'practice make perfect'? =) 

No comments:

Post a Comment