ya Allah, aku berlindung dengan-Mu drpd hati yg tdk khusyuk, doa yg tdk didengari, drpd nafsu yg tdk puas, serta ilmu yg tdk b'manfaat..

Sunday 17 April 2011

5 before 5...

-Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Penyayang-



“Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, yaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.” (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)

exam final baru saja tamat minggu lepas. alhamdulillah, syukur kerana diizinkan Allah untuk menghadapi hari-hari exam selama 3 hari berturut-turut tanpa sebarang masalah besar. cumanya sedikit selsema yang pada saya masih perkara kecil jika dibandingkan dengan perkara-perkara lain seperti perlu stay di hospital kerana sakit. dan biasalah, 'tidak boleh jawab exam' itu antara masalah-masalah yang juga biasa bagi mereka yang bergelar student ni (termasuklah saya!). 

saya tak ingat sejak bila saya mula sedar untuk study awal dengan seriusnya untuk exam, tapi seperkara yang saya paling benci adalah study dalam keadaan kelam kabut, ataupun lebih familiarnya adalah 'study last minute'! walaupun saya benci study kelam kabut ni, tapi saya selalu buat! saya bukanlah seorang student 'dean list' setiap semester, tapi seperti yang mak saya selalu pesan, "catatlah kejayaan peribadi kita sendiri". dan satu lagi yang mengingatkan saya untuk study awal adalah hadith di atas ni, iaitu "masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk". sungguh! itulah yang selalu terjadi. bila datang waktu sibuk baru menyesal mengingati masa lapang dahulu. 

puncanya mudah! MALAS! tak perlu tuding jari kepada orang lain, saya sendiri juga sama. apa salahnya jika kita berusaha sedikit awal? bukan untuk orang lain, untuk diri kita sendiri. yang dapat kejayaan itu juga bukan orang lain, kita sendiri juga! janganlah merungut selepas saja keluar dari exam hall, "ohh susahnya soalan exam tadi..". jika hendak merungut, fikir semula, benarkah soalan itu sememangnya susah? ataupun kita sendiri yang 'tak habis belek' nota lecturer? wallahualam..itulah yang selalu saya fikir bila tak boleh jawab exam dengan baik. 

jadinya, gunakan masa lapang anda beberapa minggu sebelum exam tu untuk mula study dengan serius untuk exam anda. Rasulullah s.a.w. bukan saja-saja bersabda begitu, tapi untuk mengingatkan kita awal-awal lagi. cuma untuk mengamalkannya atas pada diri kita sendiri. 

wallahualam....

segala yang baik daripada Allah, yang buruk itu daripada Allah jua tetapi melalui kelemahan diri saya sendiri..

  
   

No comments:

Post a Comment