ya Allah, aku berlindung dengan-Mu drpd hati yg tdk khusyuk, doa yg tdk didengari, drpd nafsu yg tdk puas, serta ilmu yg tdk b'manfaat..

Friday 29 April 2011

"kelahiran"...

-Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang-



baru selesai tengok imam muda. alhamdulillah, tidak ada yang tersingkir minggu ni. sejak musim pertama lagi saya berharap tidak ada di kalangan imam2 muda ni yg tersingkir walau seorang pun. sebab mereka semua berpotensi! potensi mereka untuk menjadi ikon anak muda yang hebat! saya sangat teruja bila mendapat tahu rancangan imam muda ni mendapat perhatian di seluruh dunia! subhanallah! how great!sesuai dengan slogannya "terus memecah tradisi"!

malam ni merupakan episod pertama imam muda musim ke-2. tema minggu ni adalah "kelahiran". semua imam muda dibawa ke satu tempat di mana terdapat janin yang dibuang di situ. sampainya hati siapa yang sanggup buat macam tu...saya tersentuh bila melihat imam muda Najdi dan imam muda Fakhrul menangis..susah kan nak tengok lelaki menangis? saya salute mereka! =) selepas itu semua imam muda dibawa ke KEWAJA yang menempatkan remaja2 yang hamil luar nikah untuk imam2 muda ni menyelami jiwa mereka sekaligus memberi mereka nasihat.

saya teringat nasihat dan pesanan lecturer saya semasa kuliah yang lepas. lecturer saya ni pernah bekerja di Emergency Department (ED). pesannya, "don't fool yourself because of a man. concentrate dulu study korang. kalau bf korang ajak pegi date time korang nak study, bagitaw die korang nak study. kalau bf korang tu ragu2 dengan alasan korang tu, tinggalkan je dia. kalau bf korang tu sayang kat korang, dia mesti akan faham yang korang nak study. kalau tak, just leave him. concentrate dulu study. nanti yang rugi bukan dia, korang jugak". haa..lebih kurang macam tu la pesan lecturer saya.

seorang lagi lecturer saya yang merupakan seorang doktor, juga di Emergency Department, juga pernah berpesan, "don't ever kill yourself because of a man!" (dalam kelas saya semua perempuan!).  astaghfirullah.. semoga kita semua dijauhkan daripada perkara2 sebegitu.. lecturer saya nampak macam sangat kesal dengan peristiwa itu, kerana student tu merupakan student dia jugak.. lagi lecturer saya berkongsi beberapa cerita sepanjang dia menjadi doktor di ED..

kisah pertama;
ada seorang pak cik menghantar anaknya ke ED selepas anaknya mengadu sakit di bahagian perut. sampai di ED,doktor bertugas terus merawat anaknya. selesai merawat, doktor tersebut keluar lalu mengucapkan tahniah kepada pakcik berkenaan kerana telah mendapat cucu. Pangg! satu penampar singgah di pipi doktor berkenaan! "macam mana saya boleh dapat cucu sedangkan anak saya belum lagi berkahwin??"

kisah kedua;
seorang gadis di bawa ke ED setelah mengalami pendarahan di bahagian vaginanya. setelah diperiksa, pendarahan di bahagian vaginanya menunjukkan tanda2 pendarahan selepas bersalin. masalahnya di mana bayinya?? terus doktor meminta dia memberitahu di mana dia letakkan bayinya. selepas dipaksa, barulah dia memberitahu bahawa bayinya ada di bawah katilnya! terus doktor menelefon polis minta polis melihat keadaan bayi itu. malangnya, bayi itu sudah kebiruan, dan kain yang membaluti bayi itu sudah dipenuhi darah! no wonder..sebab dia potong tali pusat bayinya sendiri dan tak clamp tali pusat tu. (tali pusat yang dipotong sepatutnya di clamp untuk mengelakkan pengaliran darah, kerana tali pusat adalah laluan darah semasa bayi di dalam kandungan).

kisah ketiga;
seorang lelaki membawa kekasihnya ke ED kerana kekasihnya mengadu sakit di bahagian abdomen. setelah beberapa pemeriksaan dilakukan (termasuklah CT Scan) didapati perempuan ini mengandung! terjadilah 'drama' di antara pasangan kekasih ini. si lelaki mendakwa kekasihnya curang. si perempuan menafikan sekeras-kerasnya dakwaan kekasihnya itu. gadis tersebut membuat keputusan untuk menggugurkan kandungannya. apa yang dikesalkan, setelah beberapa lama, si perempuan tersebut kembali melakukan 'perkara' yang sama dengan kekasihnya....hmm...

kisah ni saya kongsikan supaya kita semua dapat ambil iktibar dan berfikir lebih jauh sebelum melakukakn sesuatu, terutamanya sesuatu yang melibatkan maruah diri dan juga keluarga kita. ambil iktibar dan berfikirlah!
semoga Allah melindungi kita semua daripada perkara2 yang dilarang-Nya. aminn...



2 comments: