ya Allah, aku berlindung dengan-Mu drpd hati yg tdk khusyuk, doa yg tdk didengari, drpd nafsu yg tdk puas, serta ilmu yg tdk b'manfaat..

Monday 18 April 2011

cupcakes!

-Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Penyayang-


emm... dah lama dah sebenarnya saya teringin nak buat cupcake sendiri. biasa lah sekarang kan tengah trend cupcake ni. as a hantaran, as a birthday cake.. macam-macam lagi la. saya kalau nak cuba resepi-resepi ni, saya suka yang simple saja. supaya mudah untuk mencari bahan dan jimat kos! jadinya saya akan 'google' sampailah saya jumpa resepi yang mudah didapati bahan-bahannya. ok, ini adalah resepi mudah dan ringkas yang saya berjaya 'google' kan ;

bahan-bahan :
125g tepung naik sendiri
125g gula kastor
125g butter
2 biji telur
½ sudu teh esen vanilla
2 sudu makan susu

Cara :
1.Putarsemua bahan cupcakes kecuali susu hingga sebati.
2.Masukkan susu dan putar lagi.
3.Bahagikan adunan kepada 12 kertas muffin.
4.Bakar cupcakes 15-20 minit, 200ÂșC.

Icing :
2 putih telur
3 cawan gula icing (manis sgt…kurangkan sket)
1 sudu teh jus lemon

Cara:
1.Putar putih telur dan gula icing (5 minit)
2.Masukkan jus lemon dan putar lagi adunan (2 minit)
3.Sapukan icing pada cupcakes 

haa, kan simple saja resepi ni? insya-Allah akan saya cuba nanti.. =)

2 comments: